تجميعة لقصصي القصيرة " خواطر ديوث " الجزء الثاني

  دي تجميعة لاغلب قصصي القصيرة بعنوان " خواطر ديوث "

انا بنزلهم هنا لسبب بسيط وهو انه كل اكونتاتي علي مختلف المواقع بتتقفل والقصص دي بتروح فدي هتبقي مكان لتجميعهم 


القصة الأولي


خطيبتي : بيبي .. لو سمحت لبسني الخلخال
انا : نعم ؟
خطيبتي : معلش بقي عشان مركبة ضوافر ومش هعرف البسه
انا : وملبستيهوش في البيت ليه؟!
خطيبتي : كنت هلبسه ونسيت وبعدها ركبت الضوافر.. قولت لاخويا قالي شايفاني خwل ؟؟!!
انا : فتقوليلي انا وفين قدام الناس كلها في النادي؟؟!
خطيبتي : طبعااا
انا : نعم؟؟ انتي شايفاني ازاي يا سلمي ؟؟
خطيبتي : خwل
انا : اي؟؟!
خطيبتي : هههه يا بيبي بهزر بقي يلا الناس مش شايفة اهي
انا : 😩😩 امري لله


القصة الثانية


خطيبتي : خد يا احمد صورني بليز
انا : اصورك اي؟!! مش كفاية رضيت انك تنزلي بالقرف الي انتي لابساه ده ؟!!
حماتي : اخص عليك يا احمد !! بتكسر فرحة البت في عيد ميلادها؟!
خطيبتي : عاجبك كدة يا ماما؟!! مش ده الي قولتيلي اديله فرصة وهيبقي خاتم في صباعك؟!
حماتي : واضح اني كنت غلطانة يا بنتي حقك عليا!! انا غلطانة اني وافقت عليه وهو اكبر منك بعشر سنين !!!!
انا : يوووووه يا حبيبتي متقفشيش كدة انا بس بغير عليكي
خطيبتي : لا يا حبيبي انا لسة صغيرة ولازم اعيش حياتي انا اصلا مكنتش عايزة اتخطب من الاول ومغصوبة عليك وكمان تطلع كدة؟!!
انا : خلاص انا اسف هاتي يا ستي اصورك
خطيبتي : استني اما احط رجل علي رجل وبين البنطلون والخلخال كويس ها
انا : حاضر يا قمر اهو اي رايك؟!
خطيبتي : جميلة يا حبيبي


القصة الثالثة


ماما : يلا انا جاهزة اهو
انا : جاهزة؟ اي المنظر ده يا ماما ؟؟!
ماما : منظر اي يبني؟!
انا : اللبس احنا هنهزر؟!
ماما : لبسي ماله بقي ان شاء الله ؟! ده مايوه شرعي يا حبيبي يعني لا معرية جسمي ولا حد شايف شعري يا روح امك
انا : مانتي طول عمرك بتيجي المصيف تلبسي جلبية وتقعدي عالشط اشمعنا المرة دي؟ ولا عشان بابا مش هنا
ماما : هيهيهي ابوك؟! ده هو الي شاريهولي يلا يا يبن الهبلة قدامي بطل تعصبني واياك تتكلم تاني ولا تكلم اختك
انا : وهي كمان اختي لابسة بوركيني زي ده؟
ماما : ايوة امال ايه؟
انا بصوت واطي : وانا الي بتريق علي الفيس بوك علي صحابي الي اهلهم بيلبسوا اي اودي وشي منهم فين دلوقتي


القصة الرابعة 


بلعب انا وشادي صاحبي في الصالة بلايستيشن

ماما : لو سمحتو يا ولاد شوفتوا الريموت بتاع التكيف هنا؟!
انا : واي الي هيجيب ريموت تكييف اوضتك هنا يا ماما؟!
ماما : ما انا مش لاقياه جوة
شادي : اجي ادور معاكي يا طنط؟!
انا : لا ملكش فيه انت يا شادي وخشي جوة يا ماما
ماما : ولا اسكت خالص تعالي يا شادي دور معايا في اوضة النوم يمكن نلاقيه
شادي : حاضر يا طنط
انا : يا شادي هتسيب الماتش يعني؟!
شادي : يا عم ماتش اي بقولك ريموت التكييف


القصة الخامسة


الباب بيخبط صاحب البيت عايز الايجار

انا : اهلا اهلا يا حاج حسين اؤمر
الحاج : انا عايز الايجار المتأخر يا باشمهندس
انا : طيب ثواني هجيبهولك واجي

ماما بتزعقلي وبتقولي انت مالك انت بالايجار هاتلي الحاج حسين هنا
انا : طيب تمام يا ماما حتي تكوني لبستي حاجة

انا :اتفضل يا حاج جوة في الصالون عشان نتفق
الحاج : يا رب يا ساتر يا اهل البيت
ماما : دول يا حاج 500 جنيه اهم
الحاج : نعم يا مودام؟!!! 500 اي!!!! الشقة ايجارها الفين جنيه وانتوا عليكوا شهرين يعني اربع الاف جنيه... اعمل بيهم اي دول ؟!!!!!!!!!
ماما : طيب يا احمد بعد اذنك اطلع برة دلوقتي
انا : ممم حاضر يا ماما
ماما : تحت امرك يا حاج انت عايز اي دلوقتي؟!!! " وقلعت زي الصورة "
الحاج : ممم اذا كان كدة يا مودام يبقوا الفين بس ده لو اتمتعت يعني
ماما : متقلقش وانا موافقة وبكرة تيجي هتاخد الالفين التانيين بنفس الطريقة
الحاج : عفارم عليكي يا مودام صحيح ما يجيبها الا حريمها " وبيقلع الجلابية "


القصة السادسة


الثانية عشر ظهراً واثناء تواجدي في شغلي مراتي علي الواتس اب

مراتي : بعتت الصورة
انا : انا في الشغل دلوقتي
مراتي : مانا كمان في الشغل ... مش هتقولي كلمة حلوة حتي !!!
انا : حلوة بس اي الي انتي كاتباه ده ؟!!
مراتي : مش انا الي كاتباه ده مديري في الشغل لما عرف اني هتصورلك
انا : اااه هو النهاردة دوره.. قوليله مقبولة
مراتي : ايوة دوره وبكرة دور زميلي وبعده دورك
انا : يعني لسة بدري عليا... خلاص انا ورايا شغل دلوقتي هكلمك بعدين
مراتي : كدة كدة المدير بيندهلي تاني سلام


القصة السابعة 


انا : ها هتلبسي اي النهاردة لمنير
مراتي : الكلوت التايجر
انا : اشمعنا كلوت تايجر يعني؟!
مراتي : بيجننه علي الاخر وانا تعبانة اوي بصراحة
انا : مممم طيب ما قولتلك اريحك انا
مراتي : هههه لا طبعا احنا بنبدأ واول ما تحطه بتجيبهم انت بتتمتع وانا لا توبة منك تاني
انا : يعني هنعيش مع بعض زي الاخوات؟!!!
مراتي : قولتلك يا حبيبي انت بالنسبة ليا حاجتين فلوس وعيال غير كدة ملكش حاجة تاني عندي
انا : كل ده عشان بحبك يعني؟!
مراتي : وانا كمان بحبك بس انت ملكش في الشغلانة دي واحنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كدة وخلصنا اسكت بقي
انا : يوووه حاضر يا بختك يا منير


القصة الثامنة 

مازن صاحبي جه يزورني في بيتي وكانت ماما تعبانة

انا : طيب يا ماما انا هنزل اجيبلك دوا من الصيدلية
ماما : ماشي يا حبيبي ربنا يخليك ليا
انا : يلا يا مازن ؟!
ماما : لا سيب مازن هنا عشان لو احتجته يناولني حاجة
انا : مممم طيب ماشي انا نازل
ماما : ناولني كباية المية دي يا مازن
مازن : الف سلامة يا طنط
ماما : الله يسلمك يا حبيبي عاجبك الي حصل في طنط ده برده بقيت كركوبة خلاص
مازن : متقوليش كدة يا طنط دانتي لسة بخيرك
ماما : فعلا يا مازن؟ لاحسن ابو احمد بيقولي اني كبرت واديني تعبت اهو
مازن : لا طبعا يا طنط كبرتي اي... دانتي حلماتك مجنني حتي من ساعة ما دخلت
ماما : هههه يا واد ضحكتني وانا مش قادرة معلش بقي مش لابسة سونتيانة لاحسن الجو حر اووي
مازن : لا يا طنط ملهوش لازمة خالص ولا الكلوت حتي ههه
ماما : انت عرفت منين اني مش لابساه 😁😁
مازن : 😐😐😐😐😐😐



كدة انتهي الجزء ده وتم رفع جميع قصص الاكونت القديم من بكرة هنرفع الجديد كله
شكرا
















تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصتي الأولي " كيف أكتشفت دياثة أبي علي أمي كاملة "

قصتي الثانية " كيف اوصلت شاب من الانترنت لسرير امي " كاملة